Una Volteta a Novelda: la perimetral del terme

IMG_20160313_083959Amb este nom he batejat esta ruta perimetral del terme de Novelda. Es tracta d’un recorregut per sendes, muntanyes i camins mes pròxims a les fites i lindes que marquen el nostre terme. Portava ja dos anys darrere d’esta idea, fent eixides corrent pels diversos trams que no coneixia. He descobert zones i paissatges que no havia xafat corrent en cada una d’estes eixides pero ja els tenia tots controlats i calia enllaçar-los. Havia arribat el dia de fer tot el perímetre complet. No sabia ni quanta distància havía (imaginava que al voltant de 60) ni el desnivell acumulat (pensava que com a màxim +2000).

Vaig comentar el repte que m’havia marcat amb els companys del Club Novelder de Muntanyisme i uns quants socis i amics es van oferir a participar en la primera meitat del recorregut: Eulogio, Miguel Ángel Estarlich, Miguel Ángel García, Enrique i Oscar. El diumenge 13 de març eixim, els sis, a les 6.40 h del matí des del parquing del poliesportiu municipa amb els frontals. Enfilem cap a Monfort, passem el pont de l’autovia i anem cap a la punta de la Serreta, enfilant-nos per tota la cresta: quasi 3 km. Baixem per la zona dels bulders cap el camí de la Serreta en direcció al Sit. Remuntem per l’espoló de Beltrá cap a l’encreuament amb el PR, moment en el que baixem pel mateix. Per diverses sendes, barrancs i camins acabem en el barranc de la Sal. Passem l’autovia i anem cap a les pedreres de Bateig i el siu mític “sombrero” que es la fita entre Novelda i Elda. A partir d’aquí agafem la senda del Kalifa per arribar al riu. En este punt es retiren 4 integrants de la expedició i ens quedem Eulogio i jo. Passem el Vinalopó i fem la cresta del Sambo, linde amb Monòver, i anem a buscar la casilla de la ctra. de Monòver. Eulogio torna cap a Novelda i ja em quede soles. La ruta ha agradat als participant ja que hem passat per zones que no coneixien a pesar de la seua proximitat i ha donat lloc a que algú es perda en algún tram.

Replegue la botella de 1,5 L d’aigua que havia deixat amagada el dia anterior i ompli la motxila. Continue cap a Beties i al seu cim (km 27) pare a menjar un poc.

Acabe de travessar la serra, baixe i torne a muntar ara al Duaime, segona altura de la ruta després del punt al que haviem arribat al Sit. Breu picaeta i seguim també per la cresta, que es un seguit de puja i baixa de diversos cim per unes quasi inexistents sendes. En algún moment em veig en mig d’un bosc de matolls per haver seguit una probable senda de porcs senglars. Després d’alguna arrapada vegetal acabe baixant pel pas entre les parets del Duaime i vaig cap a la carretera de la Romana. Pareix que ja queda poc. Soles l’Alforna i el Campet.

El “soles l’Alforna” enganya: la més baixeta de totes les serres de la jornada pero una cresta més llarga que la Serreta i mes dificil de seguir, menys evident i altra volta les mates a fer de les seues en les mans.  Arribe al punt més alt, ja en terme d’Asp i baixe pels camins i finques dels seus voltants i en un poc, camí de terra, asfalt…

Novelda, la ciutat, està a tir de pedra pero encara que no queden muntanyes, i el cansament del cos ja es fa notar, hi ha que anar a buscant les fronteres del Campet. Es fa dificil còrrer encara que ja tot es quasi pla pero agafe les últimes  forces i segueix cap al barranc de la Moragel abans de creuar la carretera d’Asp fins que desemboca en el Tarafa, segueix la via verda que han habilitat a la seua vora. On acaba, torne a l’asfalt del camí del Campet, creuem per segona volta la carretera d’Asp a Monfort, seguim el camí cap a la casa Trigueros i a buscar el camí Baül, per on vam començar tot el grup quasi 11 hores abans.

Finalment la ruta van ser 56,5 km i +2400 m de desnivell.

Repte finalitzat!! Espere que altra gent prove la ruta, en una o més etàpes i deixe les seues impressions.

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

Aquesta entrada s'ha publicat en Altres municipis de la comarca, Corrent per la muntanya, General, Muntanya, Novelda, Valls del Vinalopó i etiquetada amb , , , , , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.