De Novelda a La Romana per Beties, el Duaime i la Safra

Cim del Duaime, en el que mai havia estat.

Seguim amb la serie de trevessies que comencen o acaben en Novelda. Quan eixim per les muntanyes de Novelda, solem pensar que ja coneixem tot el terme perque hem muntat a la Mola, el Montagut, la Serreta, el Sit,… i en part tenim raó pero queden zones fosques per les que no solem passar. I aixó és el crec que passa amb estos racons que linden amb  Monòver i La Romana. Després de algunes incursions parcials travessant Beties i aproximant-me al Duaime he decidit este diumenge fer la travessia completa.

Inicie la eixida per una ruta prou habitual per als trail runners novelders: eix de la ciutat per la senda del riu cap a la Mola fins a l’encreuament amb el camí de la Casa Lino per on ja agafe el PR-CV 311. Continúe pel camí asfaltat fins que el PR gira a la dreta cap a la Mola i  el deixe per muntar pel barranquet d’un dels refugis de canters, fins agafar, més amunt la senda i fer el cim de la Mola (541 m.). Porte 36 minuts. Trie per a baixar l’antic camí de la pedrera que ens porta ràpidament cap al camí vell de Monòver i a la casilla dels peons caminers. Travessem la carretera de Monòver i seguim el camí que munta cap a Beties. Acaba el camí i es transforma en senda, girem a la dreta i busquem les paletes del coto, que també marquen el linde entre Novelda i Monòver i trobem una senda transitada i amb prou fites que ens porta al cim de Beties (694 m.). Ja anem per 1 hora i 16 minuts. La senda continúa per tota la corda de la serra fins a baixar al camí asfaltat de Monòver a 498 m. i triem un camí de terra que munta directament cap al Duaime i que ens aproxima prou. Fins aquí coneixia. Ara comença el tram desconegut. En un reample on acaba el mateix, agafem una senda a l’esquerra i, sorprenentment, té continuitat, lògica i xicotetes fites que, poc a poc, ens porta al cim del Duaime, que amb 837 m., era la primera volta que el xafava. Des d’aquí vem els camins i tota la corda de la Safra. Baixe cap al camí més pròxim i el reconec per haver fet ja alguna ruta per la zona, des de La Romana. Trie muntar cap al cim i deixe la penya de la Safra a la dreta. Agafe altra senda que desconeixia i em porta fins al vèrtex geodèsic a 848 m. Ja vec La Romana i toca buscar per on baixar. La senda continúa per tota la corda de la Serra de la Safra així que la segueix per anar més ràpid, fins a un punt en el que la baixada camp a través es acceptable, per a buscar el camí asfaltat que ens porta cap a la urbanització de la Romana, on ja m’espera l’equip de suport.

En total, 3 hores i 33 minuts des de Novelda amb molt poc asfalt, pocs camíns i quasi tot sendes poc transitades pero evidents. Ni idea del desnivell acumulat ni dels quilómetres totals pero imagine que al voltant de 20. Qui vulga el track i completar altres dades de la ruta, ja sap el que fer: o segueix les indicacions tradicionals que he fet dalt o ¡quedem i la tornem a fer amb gps!

Aquesta entrada s'ha publicat en Altres municipis de la comarca, Corrent per la muntanya, General, Muntanya, Novelda, Valls del Vinalopó i etiquetada amb , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.